Minulý týden byl spuštěn ostrý provoz Partner Sklik od Seznamu.cz a nedalo mi to nevyzkoušet, jestli nebude lepší. Moc jsem tomu nevěřil a zatím se mi to potvrdilo. Click rate je u Adsense vždy o 100% lepší (0,2 vs 0,43 a 0,4 vs 0,88) a s tím jsou ruku v ruce i výdělky, které jsou u Skliku také poloviční (resp. ještě o něco nižší).
Relevance reklam není špatná, ovšem jen u první max u druhé. Ostatní jsou už úplně z jiného soudku... z toho je jasné, že jediná chyba je v tom, že Seznam ještě nemá dost inzerentů resp. z oblastí ze kterých potřebuji. Na druhou stranu Adsense má velmi široké zázemí a nechybí mu reklamy snad pro žádnou oblast.
Jestli hlasujete v Křišťálové Lupě a nevíte koho nominovat v kategorii Sociální sítě nebo Dobrej nápad, měl bych tip :) Samozřejmě zcela zjištně.
Na sociální síť můžete mominovat Poradte.cz a na Dobrej nápad Papričku.cz.
Paprička nemá šanci umístit se v jiné kategorii, zatím co Poradte.cz by mělo mít šance dobré - bohužel jeho uživatelé nejsou typickými čtenáři Lupy. Proto tento článek. Zárověň Vás ale prosím hlasujte pro ně jen v případě, že souhlasíte s jejich moninací resp. nemáte lepší tip. Díky!
Minulý týden začal DDOS útok. Označil bych ho za menší, ačkoliv 50 hodin server nejel. Všichni tento útok považovali za náhodný, který se nebude více opakovat. Při třetím opakování se již začalo podnikat prozíravé kroky.
Celé to vygradovalo až na současnou úrověň "zabezpečení". Technici napsali skripty na automatické blokování IP adres, malé administrační rozhraní a já zase vyprofiloval chování zombie. V tomto okamžiku pokud můj skript vyhodnotí, že se nejedná o uživatele, ale zombii zablokuje IP adresu během pár vteřin. Postupně tak útok slábne až na mizivou úroveň, která server už ohrozit nemůže.
Samozřejmě to chce ověřit v praxi, což nyní úplně nelze. Týden trvající útok už je totiž velmi slabý a nic moc neukáže. Jen je super na ladění pravidel a zkoušení.
Jediné, co mě hřeje je fakt, že někdo platí útok, který vyhází na prázdno. Ale na zítra je již ohlášen masivní útok z Číny... snad je tedy vše nastaveno správně a server to zpomalí jen na pár minut, než se IP odfiltrují.
Dnes od cca 14 hod měl server odevzu velmi dlouhou až žádnou. Nějaký dobrák si ho vyhlédnul a zasypal tisíci požadavky z tisíce počítačů. Počítače jsou zejména z Ruska, Arménie a Moldávie. Jde o tzv DDOS útok, proti kterému je obtížné se bránit. Technici na tom stále ještě pracují.
Včera jsem se ještě pohrál s databází a přidal jsem ještě 2 indexy pro blogy, které datům odlehčí. Průměrný současný stav je 200-300dotazů do databáze každou vteřinu. Je to opradu hukot včeliček a každá maličkost se dost výrazně projeví. Nechal jsem upravit log pomalých dotazů z 10sec na polovinu a uvidím co se ještě toulá dráty zbytečně pomalu.
Nad 10sec je samozřejmě vyhledávání. V rámci blogů je to v pohodě, protože se prohledává jen pár článků od každého autora. I kdyby těch článků bylo tisíc, je to v pohodě. Na Poradte.cz je to podstatně složitější. Prohledávají se všechny příspěvky a je jich v řádu statisíců. Nechám tedy vyhledávání na profíky tj. na Google a v nejbližší době přejdu na jeho plugin bohužel vč designu a reklam. Ale dobrá zpráva je, že se načítání stránek opět zrychlí.
K letošním svátkům jsem se rozhodl poslat všem uživatelům vánoční pohlednici. Ani to nebyl můj nápad, ale přišel mi milý. Snad ho tak všichni pochopí. Dal jsem dohromady seznam všech registrovaných uživatelů a dohlédnul na to, aby se žádný mail neopakoval. To by bylo kontraproduktivní - pokud jednomu přijdou 3 pohlednice a všechny téměř stejné.
Ano, nedokázal jsem vymyslet 12tis unikátních textů. Vím, je to ostuda.
Jednoduchým dotazem jsem zjistil, že 9tis registrovaných emailů je založeno na Seznam.cz. Poslat tam najednou 9tis oznámení o pohlednicích by mě zabili a odstřihli na 2 dny jako spamera. Udělal jsem to tedy jednoduše. Datum odeslání jsem dal na náhodu:
1) náhodný výběr jednoho ze dvou možných dnů
2) náhodný výběr hodiny - 24 možností
3) náhodný výběr minuty - pouze 2 možnosti - v celou a v půl
To dohromady dává 96 možností a tedy průměrně 125 odeslaných pohlednic každých 30 minut. A jak moc je počítačová náhoda náhodná? Mrkněte na graf. Až neuvěřitelně rovnoměrné, to jsem nečekal!
Tak je to tady, blíží se první soud, kdy se firmě A nelíbí, co se o ní píše na serveru B. Majitel B odmítl diskuzi smazat a proto ho firma A žaluje. Naštěstí nejsem ono B (zaplať pán Bůh) a můžu kauzu sledovat jak dopadne. Jak to dopadne? U českých soudů opravdu nikdy nevíte!