Co si budeme lhát. Peněz je v reklamě čím dál méně resp, čím dál nižší ceny prokliku až jeden znervózní, že Google adsense předběhnul Seznam resp Partner.sklik.cz nebo mu alespoň vzal vítr z plachet. Sice je v internetové reklamě rok od roku více pěnež, ale stále většina proudí úzkými kanály rovnou na titulku Seznamu, na Idnes apd. Kontextovou reklamu reklamní agentury stále nemají rádi. Vědí proč. Nikdo by je nepotřeboval, ani jejich okaté slevy.
Nedalo mi to nevyzkoušet po roce znovu. Vybral jsem si jednu rubriku a na jednom místu jsem nechal zobrazovat Seznam vs Google v poměru 1:1. Jednou se zobrazila ta reklama, jednou druhá. Maximálně spravedlivé.
Původně to měl být pomocník Poradte.cz, kde zlobily některé odkazy. Nakonec se to povedlo vyřešit a tahle pěkná doména zkraceno.cz zbyla. Bylo mi ji líto pustit, takže jsem zkracovač stejně udělal. Vím, že jich je na internetu až přespříliš. Na druhou stranu si myslím, že je uživatelsky přívětivý a má i nějaké vychytávky, které každý konkurenční projekt nemá. Uvidíme jestli si najde cestu mezi uživatele nebo bude zapomenut.
Už pár večerů jsem vymýšlel logo, které jsem nakonec nepoužil - pokud nepočítám favicon, kde je malinké. Celé dopoledne jsem vymýšlel design, abych pak nakonec všechno zahodil a udělal to maximálně jednoduše. Většinou to tak mám, že si musím proklestit cestu slepými uličkami, abych našel kýžené řešení. Je to trochu zdlouhavé :)
jednodušší design nevymyslíš :)
A je to tu zase - výpadek. Po týdnu další výpadek serveru. Další DDOS útok na datové centrum. Tentokráte jen 16 minut, ale i to je nepříjemné.
Co mě však zarazilo byl bleskový návrat návštěvnosti po opětovném spuštění. Už první minutu se návštěvnost Poradte.cz vrátila na obvyklé hodnoty, resp na ještě vyšší. Copak opravdu všichni čekali až se server zase vrátí do života a aktivně mačkali F5, aby byli první? Čert ví, ale vypadá to úchvatně.
Podle statistik bylo po spuštění % nových vs stálých uživatelů přibližně stejné jako obvykle. Nových pochopitelně o něco více.
Dlouho mi bylo záhadou proč někdo koupil doménu, kterou jsem nechal expirovat a držel si ji rok dva a pak ji zase pustil. Mezitím na ní bylo pár reklam a jinak nic. Že by ji někdo měl jen na to, že tam občas někdo přijde ze zvyku? I kdyby to bylo 50-5lidí/den (více těžko, to bych si jí možná ještě nechal), tak při průměrném kliku někde kolem 0,5% by to nezaplatilo ani samotnou doménu. Pravda je, že by její rank šel předat na jinou doménu.
Dlouho se mi to nechtělo zkoušet, ale po tom co spadly ceny za doménu .cz na 145,-/rok je to sranda. Nastává otázka jak sehnat expirující doménu se zajímavým hodnocením. Jedině v aukci. Dělám to jednoduše. Jsem ochotný zaplatit max 200,-. Když to vyjde dobrý, když ne, svět se nezboří. První jsem koupil za 1,-, ale v nové politice se asi nedá dostat pod 200,-.
Včera jsem takhle zakoupil třetí doménu. Jako první má smysluplný název, že by se dalo uvažovat o jejím prodeji v budoucnu. Celkově jich chci zkusit 5-10. Ještě nevím. Ono vymýšlet na každou nějaký jedinečný obsah je pěknej opruz. Zvláště, když nevím jestli to k něčemu je. Dá se říci, že na takové doméně se udělá malinká fanouškovská stránka jiné stránky, např. jen 3 stránky obsahu. Na každou takovou doménu chodí 15-30 UIP/měsíc. Žádná velká paráda.
Není to tak dávno, kdy nemělo smysl s Googlem jakkoliv komunikovat. Odpověď nikdy nepřišla nebo po x týdnech, kdy to už nebylo aktuální. Nyní nastavá změna. Google mě kontaktuje každý měsíc a snaží se mi pomoci, ikdyž zrovna nechci.
nenabízí jen telefonní kontakt, ale snad všechny myslitelné
Včera se mi povedlo koupit mrtvou doménu, která má ještě nějaký rating. Ne obrovský, ale ne zanedbatelný. Za 15,- měsíčně to je minimální risk.Víc si cením těch 2 hodin co jsem strávil nad tím, aby vymyslel nějaký design a nasypal tam alespoň malinký obsah.
Alespoň jsem si zase osvěžil paměť co a jak. :)
fanouškovská stránka pro Poradte.cz za 15kč/měs. :)
Když jsem založil svoje první stránky bylo to hlavně ze zvědavosti. Zvědavost jací lidé si moje stránky najdou a kolik jich bude. Další milník byla obrovská návštěvnost. Další aby to klapalo a další...
Snad všechny milníky jsem si už dávno splnil. Ještě před tím jsem občas psal nějakému administrátorovi nějaký nápad nebo stížnost na jeho fungování. Někdy jsem se odpovědi dočkal jindy ne. Nikdy jsem si přesně neuměl představit co ti lidi dělají. Každý to má asi jinak, ale něco bude společné.
Tak třeba dnes jsem strávil 2 hodiny dopisováním si s uživateli o jejich/mých názorech co je správně a špatně pro fungování serveru. Hledáním souvislostí a vysvětlením. Naštěstí se obvykle shodneme a vše funguje dál správně. Další hodinu dvě strávím údržbou databází apd. Prevetivní hledání problémů, narušitelů, dřív než se stihnou projevit ve velkém. Hodinu dvě jsou úpravy systému na základě zjištěných věcí a doprogramování dalších užitečných maličkostí, které pomůžou v budoucnu.
Další 2 až 4 hodiny sledování stránek, aby si člověk udělal obrázek o uživatelích a věděl proti komu jak vystupovat, kdo radí a občas mu ulítne ruka a kdo je opravu spíš na škodu.
Mezitím se mrknu na internet co je nového v tomhle oboru (pc, servery, sítě) nového, co by se mi mohlo hodit v budoucnu.
Půl hodina řešení s technikem z údržby serveru.
Hodina na vyřešení mailů z přechozího dne. Půl hoďky kontrola serveru jestli nevykazuje nějaký menší proběhnutý útok nebo blížící se problém.
A mezitím vším se poradím s Google nebo jinou aplikací jak zrychlit stránky, co by se dalo ještě udělat, kouknout jak běží reklamy, které jsem zadal... jestli na nich spíše neprodělávám než kolik mi přivedou uživatelů, grafy návštěvnosti za předchozí dny atd.
Ono to vyjde na několik hodin, které většinou nemám a dostkrát si pro tohle všechno urvu večerní 2-4 hodiny. A když mám dovolenou tak ji často polovinu strávím u PC právě na svých projektech.
Nedivte se, že vám admin na každý mail neodpoví... někdy to nejde časově stihnout a někdy na to už není ani nálada ani kapacita. :-D